Interpersoonlijke Relaties in het Onderwijs

Motivatie leerlingen

Met name de mate van emotionele nabijheid van de leerkracht is van invloed op de affectieve onderwijsopbrengsten van de leerlingen. Vooral de relatie tussen de mate van emotionele nabijheid van de leerkracht en de mate van participatie van leerlingen is groot. Als een leerkracht als erg vriendelijk wordt ervaren, doen leerlingen dus sneller actief mee in de les. Ook de motivatie van leerlingen hangt samen met de mate van emotionele nabijheid van de leerkracht. Over het algemeen hebben leerlingen meer motivatie als de leerkracht vriendelijker is.

Ook op het concept motivatie kunnen we verder inzoomen op verschillende groepen leerlingen. Uit onderzoek van den Brok e.a. (2010) blijkt namelijk dat de relatie tussen affectieve onderwijsopbrengsten en de mate van invloed verschilt voor leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Zo waren leerlingen van Surinaamse afkomst meer gemotiveerd als de leerkracht meer gezag toonde, terwijl leerlingen zonder immigranten achtergrond of leerlingen met een Turkse/Marokkaanse achtergrond niet gemotiveerder werden.

Cornelius-White, J. (2007). Learner-centered teacher-student relationships are effective: A meta-analysis. Review of educational research77(1), 113-143.

den Brok, P., Van Tartwijk, J., Wubbels, T., & Veldman, I. (2010). The differential effect of the teacher–student interpersonal relationship on student outcomes for students with different ethnic backgrounds. British Journal of Educational Psychology80(2), 199-221.

Roorda, D.L., Koomen, H.M.Y., Spilt, J.L., & Oort, F.J. (2011). The influence of affective teacher student relationships on students’ school engagement and achievement. Review of Educational Research, 81(4), 493–529